// Vintage Heart .





CERITA TENTANG IBU .
1 December 2011 | 08:00 | 0 comments


Assalamualaikum.
Hari ni aku nak update blog pasal kasih ibu , semakin ahri semakin banyak cerita yang aku dengar tentang ibu-ibu kat dunia ni . Nasib ibu kian tak terbela . Betullah kata Nabi Muhammad . Antara tanda akhir zaman , seorang ibu akan melahirkan tuannya . Ibu akan jadi hamba suruhan anak-2 yang tak pernah kenal erti pengorbanan yang telah ibu lakukan . Senang maki hamun ibu . Marah dan berkata AH itu sudah lunak ditelinga setiap ibu . Ibu macam dah tak membawa makna lagi kat anak-2 yang dah membesar .


Ya Allah Ya Rabbi .

Aku jugak bukan lah hamba yang sempurna yang selalu menuruti kehendak ibu .
Aku jugak seorang anak yang kadangkala tak mengenang budi ibu ayah aku .
Aku jugak anak yang selalu melenting bila ada sesuatu yang mengganggu aku .
Aku jugak anak yang boleh tergolong sebagai anak durhaka sebab selalu marah ibu .
Aku jugak anak yang tak tahu keperitan ibu membesarkan aku .
Aku jugak anak yang selalu memaksa ibu menuruti kehendakku .


YA ALLAH . Maafkan hambamu ini . Aku sudah cuba untuk berbakti tapi aku masih tidak mempunyai kekuatan secukupnya . Aku hambamu yang lemah . Aku telah lali menjalan kan amanahmu untuk menghormati ibu ayahku . Ampuni aku .
Korangg , dalam dunia ni , takde seorang manusia pun yang sempurna . Dan kita perlukan seseorang untuk dorong kita jadi seorang yang sempurna . Takpelah , kalau kita tak sempurna , tapi kalau kita baik , orang akan pandang kita baik . IBU kita , adalah orang yang paling kita perlukan dalam hidup ! Dia baikkk dengan kita , faham kita , dia tahu macam mana nak pujuk kita , dan dia takk pernah benci kita macam mana orang lain benci kita sebab kita anak dia !

Ibu-2 , anak ingat lagi dulu masa anak kecik-2 anak selalu tolong ibu masak . Menyibuk tak tentu pasal dengan ibu . Selalu pecahkan pinggan dengan cawan . Anak ingat lagi anak bubuh minyak gamat dalam akuarium sebab anak ingat ikan tu sakit perut , sebab perut dia kembung . Ibu tak marah pun sebaliknya ibu gelak . Sampai sekarang . Ibu , anak ingat lagi masa anak menangis sebab takut tali bercakap , ibu sanggup tak tidur bwalaupun ibu tahu itu hanya mimpi anak aje . Ibu , anak ingat lagi bila ada nyamuk gigit anak , ibu membebel marah nyamuk tu padahal nyamuk tu tak gigit ibu pun . Ibu pukul nyamuk tu sampai mati . Ibu anak ingat lagi bila ibu tersenyum saat anak amik hadiah sebab jadi mudak pandai kat tadika . Ibu , sesungguhnya banyak kenanngan kita kan ? Anak janji anak takkan lupakan itu . Ibu sanggup habis duit bila anak mintak kasut roda lah , skuter mainan lah . Dekat satu tong mainan anak kan ibu ? Padahal tak main pun  kan ? Membazir je anak ni kan ?
Ibu jugak selalu pesan jangan jadi budak nakal , dah besar jaga diri . Jangan selalu kawan dengan orang jahat . Kena hormat orang lain . Belajar pandai-2 biar jadi kaya . Buat baik dengan orang walaupun orang buat jahat . Ibu nak sangat tengok anak bahagia kan ? Ibu anak tau ibu selalu doakan anak sampai ibu menangis kan ? Semoga ALLAH memberkati hidup ibu .

Ibu , anak taktau macam mana kalau ibu dah tak ada nanti . Sape nak membebel kat anak lagi ? Sape nak suruh anak solat ikut waktu ? Sape nak tolong anak bila ada masalah ? Sape tempat untuk anak mengadu ? 
Sape lagi yang boleh ank percaya selain ibu ? Kat mana lagi anak nak bergurau ? Ibu , kalaulah ibu tahu .
Anak sanggup pergi dulu sebelum ibu . Anak betul-2 tak sanggup hilang ibu . Ibu , anak tau setiap orang mesti pergi , tapi anak taknak ibu pergi tinggal anak . Anak nak ibu sampai bila-2 .

Kawan -2 , kita sayang ibu kita okayy ? Diorang lah yang lahirkan kita , tempat kita mengadu masalah . Kita kena ingat , pengorbanan ibu kita , takk ternilai sebab benda tuh terlalu berharga untuk kita




sekian .
yang ikhlas : siti nuradila mohd saleh .








Older Post | Newer Post